El Mercat Medieval de Vic tanca la 27a edició amb unes 300.000 persones

Vic retorna a l’època medieval amb 300.000 persones i més de 400 parades repartides pel centre històric de la ciutat de Vic, a més d’una àmplia proposta d’activitats medievals

Unes 300.000 persones s’han acostat a Vic per gaudir de la 27a edició del Mercat Medieval, la fira més visitada de la ciutat i una de les més concorregudes i autèntiques del territori peninsular. Des de dimecres fins diumenge, multitud de visitants han passejat entre les 411 parades que han transportat la ciutat a l’època medieval ocupant la totalitat del casc històric, i han gaudit de les activitats medievals per a tots els públics repartides entre els diferents espais del mercat. “Hem viscut un Mercat Medieval històric, amb més parades que mai, i amb una resposta impecable del públic que ha gaudit del nostre mercat amb tots els sentits. Durant els cinc dies hem capgirat la ciutat, però el retorn econòmic de la fira a la ciutat i a la comarca és molt significatiu”, apunta Bet Piella, regidora de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic.

Els 411 expositors, que han ofert articles d’artesania, herbes, alimentació, decoració, joieria, cosmètica natural, complements de roba i productes gastronòmics, s’han mostrat satisfets amb l’afluència de públic i les vendes realitzades durant els cinc dies de fira, a més de destacar la comoditat de la participació a la fira gràcies a la bona organització. Aquest any, el Mercat Medieval ha comptat amb paradistes provinents de Vic, de la comarca d’Osona i de la resta de Catalunya, però també d’altres punts del territori com Aragó, Andalusia, Extremadura, Múrcia, Galícia, Cantàbria, Euskadi, Castella la Manxa, Castella i Lleó, Comunitat Valenciana, Illes Balears, i també de Portugal i Occitània. Qui també ha tingut una bona acceptació per part del públic han estat les parades amb oferta de menjar i tavernes, concentrades en zones diferenciades de la ciutat, evitant les aglomeracions al nucli antic i demostrant el bon funcionament d’aquests espais.

Cal destacar, també, que els comerços de la ciutat valoren la gran afluència de visitants de manera molt positiva.

Espai infantil i activitats medievals

Les activitats programades han tingut també una bona acceptació per part del públic de la fira. Durant els cinc dies de merca, la zona infantil, ubicada a la zona de les Adoberies, ha comptat amb una alta participació en els tallers realitzats als tipis medievals, a l’exhibició d’aus rapinyaires, als recorreguts amb ponis, rucs i someres, a les atraccions medievals, al laberint i a les actuacions de titelles i teatre desenvolupades a l’escenari.

Per ambientar la fira i animar el públic, s’ha comptat amb passacarrers i actuacions de música medieval, recreacions d’oficis, demostracions de tir amb arc, espectacles de foc, dansa d’un sol traç, tir amb destra i ball de forques, que sempre desperten l’interès per conèixer i descobrir la vida de l’edat mitjana. Aquest any, com a espectacle més rellevant, s’ha comptat amb l’actuació “Rats!” de la companyia Campiquipugui, una adaptació gegant i gamberra de la història del flautista d’Hamelin a través de teatre itinerant pels carrers del mercat i que ha captivat tant el públic infantil com l’adult. També ha concentrat un volum significatiu de públic l’espectacle “Sobre el Mèder en equilibri”, una exhibició d’equilibri de l’Associació Catalana de Highline entre el pont de la Pista i el pont de Queralt.

L’oferta cultural del Mercat Medieval s’ha ampliat amb la celebració de la segona edició de La Prèvia del Medieval, del 30 de novembre al 3 de desembre; una trentena d’activitats familiars, organitzades, juntament amb el MEV, Museu d’Art Medieval, als espais culturals de Vic amb la complicitat de diverses entitats de la ciutat, que va comptar amb la participació de més de 1.500 persones. Una proposta molt participativa que es va consolidant a la ciutat de Vic.

Decoració medieval de premi

Les parades més ben decorades i amb productes artesans de qualitat optaven, per novè any, a un reconeixement. El primer premi ha recaigut a Colors Còdol, de Sasha Chaves, amb una oferta de pintures artesanes a partir de pigments i ingredients naturals, ubicada a la plaça Pietat; el segon ha estat per a Francisco Díaz Hernández, amb venda de joieria a la Rambla Montcada; i el tercer per a la parada Panadería Tasaga, de José Manuel Pajaro, ubicada al Pont de Queralt. Se’ls recompensarà amb una inscripció gratuïta per a la propera edició de la fira, un 50 % de descompte i un 25 % de descompte, respectivament.

Seguint en aquest context, part de la decoració de la fira prové dels tallers que, des de 2016, les regidories de Ciutadania i Igualtat i la de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic organitzen juntament amb diverses entitats socials amb l’objectiu d’involucrar-les i donar-los visibilitat. De fet, el recorregut inaugural de la fira, el dijous al matí, va comptar amb la presència d’aquestes entitats acompanyant les autoritats del consistori vigatà.