El Mercat Medieval de Vic torna al casc antic, amplia l'espai infantil i consolida la zona de degustació

Gairebé 300.000 persones visiten el poblat medieval de Vic entre el 8 i l’11 de desembre. El Mercat Medieval de Vic amplia l’espai infantil i l’oferta d’activitats culturals i consolida la zona de tavernes i punts de menjar repartits en diferents espais de la ciutat.

Gairebé 300.000 persones han visitat el Mercat Medieval de Vic al llarg del pont de la Puríssima. La fira més visitada de la ciutat i una de les més rellevants a nivell estatal ha recuperat l’essència i les xifres de visitants de les edicions anteriors a la pandèmia. Tot i que la pluja va aigualir la tarda del primer dia de fira i, en conseqüència, hi va haver la cancel·lació dels passacarrers, dels espectacles i de les escenes de La Trifulga de l’Altarriba, multitud de visitants han passejat entre les parades del centre històric de la ciutat i han gaudit de les activitats programades durant els quatre dies de mercat. 

“El Mercat Medieval, malgrat ser un esdeveniment consolidat, cada any es proposa nous reptes. En aquesta edició, s’ha mantingut la distribució d’espais específics per ubicar-hi les tavernes i s’ha ampliat la zona infantil, dues accions que han comptat amb una gran acceptació per part de públic i paradistes i es poden valorar com un èxit”, ha apuntat Titi Roca, regidor de Fires i Mercats de l'Ajuntament de Vic.

Els 385 expositors, provinents de les quatre províncies de Catalunya, de la resta del territori estatal i també de Portugal i França, que han ofert articles de decoració, joieria, cosmètica natural, complements de roba, i productes gastronòmics com embotits, conserves, pastissos o xocolates, s’han mostrat satisfets amb l’afluència de públic i les vendes. Els punts amb oferta de menjar i tavernes, concentrades en zones diferenciades de la ciutat, han agrupat un gran volum de públic, evitant les aglomeracions al casc antic, i demostrant el bon funcionament d’aquests espais, consolidats de cara a properes edicions del mercat.

La celebració del multitudinari esdeveniment ha coincidit amb l’afectació per les obres a diversos punts on s’ubicava tradicionalment el mercat, però la proposta de nous emplaçaments i el circuit de visita establert han permès que s’hagi desenvolupat amb normalitat i sense incidències.

Consolidació de l’espai infantil i de l’oferta d’activitats 

L’ampliació de la zona infantil, ubicada a les Adoberies, i l’oferta de les activitats programades, han tingut bona acceptació per parts dels i de les visitants, que han pogut gaudir de la nova aposta de tallers desenvolupats als tipis medievals; també del recorregut amb ponis, de l’exhibició d’aus rapinyaires, del tir amb arc i del passeig amb l’autòcton burro català, a més de les atraccions medievals, del laberint i de l’escenari amb actuacions de titelles i contacontes. 

Seguint en clau teatral, l’espectacle històric La Trifulga de l’Altarriba, representada seguint un recorregut itinerant per quatre espais emblemàtics de Vic, ha endinsat als i a les visitants en una trama basada en uns fets històrics del segle XV. A càrrec de Teatre eSeeLa, l’obra ha aportat valor històric i artístic al Mercat Medieval.

Per ambientar la fira i animar el públic, s’ha comptat també amb actuacions de música medieval, espectacles de titelles i recreacions d’oficis, que sempre desperten l’interès dels i de les visitants per conèixer i descobrir la vida de l’edat mitjana.

L’oferta cultural del Mercat Medieval d’enguany s’ha vist ampliada amb la celebració de La Prèvia del Medieval, de l’1 al 4 de desembre; una vintena d’activitats, gratuïtes i familiars, organitzades, juntament amb el MEV, Museu d’Art Medieval, als espais culturals de Vic amb la complicitat de diverses entitats de la ciutat, que va comptar amb la participació de més de 1.500 persones. L’èxit i la bona rebuda de la primera edició d’aquesta iniciativa fa pensar en la seva continuïtat.

Decoració medieval de premi 

Les parades més ben decorades i amb productes artesans de qualitat optaven per vuitè any a un reconeixement. El primer premi ha recaigut a Isabel Artigas, amb una oferta de decoració tèxtil, ubicada al Carrer Sant Antoni Maria Claret; el segon ha estat per a Montserrat Toro, que oferia venda de mel al Carrer Dues Soles; i el tercer per a Yolanda Gonzalez, amb una parada de figuretes de ceràmica ubicada a la Plaça Pietat. Se’ls recompensarà amb una inscripció gratuïta per a la propera edició de la fira, un 50 % de descompte i un 25 % de descompte, respectivament.

Seguint en aquest context, part de la decoració de la fira prové dels tallers que, des de 2016, les regidories de Ciutadania i Igualtat i la de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic organitzen juntament amb diverses entitats socials amb l’objectiu d’involucrar-les i donar-los visibilitat. De fet, el recorregut inaugural de la fira, el dijous al matí, va comptar amb la presència d’aquestes entitats acompanyant les autoritats del consistori vigatà.

D’altra banda, en la línia de la campanya Suma’t al Zero, la fira ha vetllat per la reducció de residus amb l’ús de gots reciclables, decoració amb materials reciclats, un programa de mà virtual i l’eliminació de les bosses de plàstic a les parades.