L'arribada de turistes a Osona ha pujat un 20,5% el juliol i ha caigut un 7,5% a l'agost
Osona va registrar un augment de turistes del 5% aquest estiu, tot i que amb un volum de visites desigual. La comarca va rebre un 20,1% més visitants al juliol, però la xifra va caure un 7,5% a l’agost. Pel que fa a la procedència, el turisme domèstic ha augmentat un 9%, amb un 7,2% més de pernoctacions, mentre que el turisme estranger ha baixat un 5,8%, amb un 7,5% menys de pernoctacions. Són dades comarcals recollides per l’informe de Balanç de l’activitat turística a l’estiu 2025, elaborat pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona (LABturisme).
6 de cada 10 turistes que van visitar les comarques de Barcelona durant el període estival són estrangers, una tendència en alça que constata el mateix informe. El mercat francès segueix sent el principal emissor però perd pes i els països de procedència es diversifiquen. El turisme a l’Entorn de Barcelona, que correspon a la província de Barcelona menys el Barcelonès, creix un 9,3%, 5 punts per sobre de la mitjana catalana (2,7%). L’augment ha estat especialment significatiu a les comarques d’interior, com ara l’Alt Penedès (+23,4%), el Bages (+20,6%) i el Berguedà (+15,6%).
Les comarques de l’Entorn de Barcelona van rebre 1,37 milions de viatgers entre juliol i agost d’aquest any, un 9,3% més que al 2024. En el volum total, destaca un cop més el pes del turisme internacional, que s’ha incrementat en un 12% i arriba als 828.537 viatgers estrangers. L’informe mostra la diversificació creixent dels països de procedència d’aquests turistes: França és, un estiu més, el mercat estranger principal (gairebé 1 de cada 4), però perd pes en favor d’Alemanya (13,4%) i Països Baixos (12,9%). Regne Unit(9,5%) és el quart emissor, però perd importància respecte dels últims dos anys. Itàlia (4,8%) i l’àrea d’Estats Units i Canadà (3,9%) també són mercats destacats. El mercat domèstic, per la seva banda, es manté estable, representant el XX% del total, i d’aquests més del 75% procedeixen de la pròpia Catalunya.
L’informe mostra també un creixement destacat del turisme a les comarques d’interior. Augmenta de manera significativa a l’Alt Penedès (23,4%), l’Anoia (12%), el Bages (20,6%), el Berguedà (15,6%) i el Moianès (10,4%), mentre es desaccelera o es redueix a les comarques de costa. Al Maresme cau un 9%, i al Baix Llobregat un 20,4%.
Pel que fa al nombre total de pernoctacions (4,95 milions) puja un 1,5% respecte a 2024 i supera també el 4,70 milions de 2023. Un 75% dels viatgers ha escollit un establiment hoteler com a allotjament, un 6,1% més que fa un any. L’Entorn de Barcelona és la tercera destinació espanyola en quant a la demanda en aquesta tipologia d’allotjament que més ha crescut en comparació, només per darrere d’Alacant (7,2%) i Cadis (6,4%).
El pes dels càmpings sobre el total dels allotjats a l’Entorn de Barcelona és menor però la seva demanda creix en un 23,7%, el creixement més elevant entre les destinacions espanyoles amb major oferta d’establiments de càmping i molt per sobre de la mitjana espanyola, que disminueix un 0,3%. Es registren estades més llargues que l’any anterior al Maresme i al Garraf (5,8 i 6,3 nits respectivament). En canvi, el turisme rural, que augmenta a tota Espanya amb una mitjana de l’1,9%, baixa a la demarcació en un 5,1%.
Perfil del visitant a l’estiu
Les dades dibuixen un perfil d’un visitant que viatja majoritàriament per motius d’oci (65,8 %); un 50% ho fa amb parella i és la primera vegada que visita les comarques de Barcelona, i gairebé el 60 % utilitza el vehicle privat per arribar a la destinació. Entre les activitats més populars, un any més, es troben les compres (47,1 %), les visites culturals (que pugen respecte les dades dels anys anteriors i se situen en un 43,9 %) i anar a la platja (36,5 %).
La despesa declarada per persona a l’estiu del 2025 és de 710 €, un 4,3 % més baixa que el 2024, però per sobre de la registrada el 2023. La partida que ha registrat una disminució més significada és el transport (-8,8 %). També s’ha reduït el pressupost que els turistes destinen a l’allotjament (-3,7%) i menys a l’estada (-0,9%).
El preu de l’allotjament s’ha incrementat en les principals categories, però d’una forma més accentuada els dels càmpings (+18,8 %), amb un valor mitjà que frega la xifra de 2023 (32,3 € per parcel·la). També puja el preu dels establiments de turisme rural (+9,4 %, recuperant el preu de 2023, de 95 € per habitació ocupada) i, en menor mesura, el dels establiments hotelers (+0,6 %, desprès dels augments continuats dels últims anys). Aquest preu s’ha situat enguany en els 117,6 € per habitació ocupada.
Pel que fa a l’oferta d’allotjament no tradicional (resta d’establiments no classificats com a establiments hotelers, càmpings o turisme rural), l’oferta a l’Entorn de Barcelona és enguany de 8.000 propietats i 52.000 places, menor que l’estiu de l’any passat. Aquests allotjaments han registrat una ocupació mitjana d’entre el 40 i el 60% durant l’estiu.
