Osona reforça la seva aposta per la mobilitat sostenible revisant les prioritats per a vies ciclistes

A la 7a trobada del grup local Urbact celebrada a l’abril s’han establert quatre línies estratègiques d’acció per la mobilitat activa

Contingut_multimèdia_8.jpg

La sessió va començar amb la presentació d’una estrategia per a la redefinició d’una xarxa de mobilitat activa a càrrec de Francesc Magrinyà de la UPC-DECA-EXIT. A més dels representants del Consell Comarcal i Creacció, hi van assistir representants dels ajuntaments de Vic, Manlleu, Torelló, Gurb, Taradell, Santa Eugènia de Berga, amb vies ciclistes projectades, el Consorci de la Vall del Ges - Orís-Bisaura, els representants de l’associació Osona amb Bici, l’Associació d'iniciatives rurals de Catalunya, representats d’UGT Osona, Osonament i el Grup Viñas.

La sessió es va centrar en l’actualització del Pla director de vies ciclistes a la Plana de Vic —aprovat inicialment el 2021— i en la priorització de les actuacions que s’integraran al nou Pla d’Actuacions Integrat per a la mobilitat sostenible que s’està elaborant. Com a resultat del debat i les aportacions recollides, s’han establert quatre línies estratègiques d’acció.

La primera, és el desenvolupament d’un eix ciclista estructurant de nord a sud, d’Orís a Aiguafreda, com avinguda comarcal d’Osona i en la que es prioritzarà el tram Vic-Manlleu. Es va considerar l’oportunitat del desdoblament de la R3 així com aprofitar el traçat en desús entre el Figaró i Sant Martí de Centelles a l’hora de dissenyar un nou traçat en túnel per incloure un eix de mobilitat activa sobre la via del tren.

La segona línia és la implementació progressiva de les vies previstes al Pla de la Plana de Vic, que enllacin amb aquest eix nord-sud, prioritzant Vic - Roda de Ter, Vic – Sta. Eugènia de Berga, Taradell- Malla, entre d'altres.

La tercera, és millorar la connexió i coordinació entre les xarxes ciclistes urbanes i les interurbanes, així com donar importància a les actuacions puntuals, especialment a les rotondes, que puguin potenciar l’ús dels camins i nodes existents mentre no es desenvolupen les infraestructures definitives.

Finalment, i com a quarta línia, es proposa la promoció d’intervencions de manteniment que millorin la xarxa actual mentre es desenvolupen aquestes millores.

Amb aquestes actuacions es vol apostar clarament per una mobilitat més saludable, segura i integrada, promovent la bicicleta com una alternativa real i quotidiana al vehicle privat.