Augmenta més d'un 30% la despesa turística durant l'estada a Osona
El turisme que va visitar el 2024 la comarca va gastar 40,9 euros diaris per persona durant la seva estada, segons l'Informe anual de l'activitat turística 2024 a Osona, publicat aquesta setmana pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona. La despesa total (incloent-hi estada, allotjament i transport) s’enfila fins als 269,5 euros per persona, quasi un 20% més que l’any anterior. La recaptació per taxa turística a la comarca creix un 1,3% i se situa en prop d’1,69 milions d’euros.
El turisme que va visitar Osona al 2024 va gastar de mitjana un total de 269,5 euros per persona, un 19,8% més que l’any anterior, segons l'Informe anual de l'activitat turística 2024 a Osona, publicat aquesta setmana pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona. Aquesta dada inclou tant el transport per arribar a la destinació com l’allotjament i la despesa en la destinació. En aquest sentit, la despesa per persona i nit durant l’estada a la comarca va pujar un 32,1% fins arribar a 40,9 euros, dels quals la partida més alta (31,7 euros) es destina a menjar i beguda. Aquesta despesa diària és inferior a la mitjana de l’Entorn Barcelona (la província excepte el Barcelonès), que se situa en 45,7 euros.
La recaptació de la taxa turística a Osona va pujar un 5,3% al 2024, amb 170.963 euros de recaptació total.
Turisme principalment domèstic
El turista que arriba a Osona prové principalment del mercat domèstic (80,6% de viatgers i 78,1% de pernoctacions), i d’aquests el 88,7% ve de Catalunya, seguida a molta distància per Madrid i Comunitat Valenciana. Entre el turisme estranger les nacionalitats més habituals són França (28%), Alemanya (13,6%), Països Baixos (10,9%) i Regne Unit (9,1%). L’estada mitjana creix en els dos mercats i se situa en 2,4 nits en el mercat domèstic i 2,8 nits a l’estranger.
Pel que fa als canvis més destacats en el perfil del turista que visita la comarca, creix el percentatge d’homes (62,7%), disminueix el motiu d’oci com a motiu per visitar la comarca (64,2%), augmenta la visita a la comarca en parella (35,3%) en detriment de la família (31,6%), baixa el vehicle propi com a mitja de transport per arribar a la destinació (59%) en favor de l’augment de l’avió (14,1%) i l’autocaravana (20,7%), i també va decreixent la contractació de transport i allotjament per compte propi (60,4%).
Preus estables i menys demanda
Osona perd un 7,2% de viatgers i un 3,7% de pernoctacions al 2024, amb una baixada del turisme allotjat en establiments hotelers i càmpings. El turisme rural, en canvi, fa un repunt d’un +7,3% de viatgers i un +9,8% de pernoctacions al 2024 en comparació amb el 2023. L’estada mitjana global és de 2,5 nits, amb una pujada del +3,7% al 2024.
S’incrementa l’oferta d’allotjament a la comarca en habitatges d’ús turístic (+6,8%), turisme rural (+2,1% en allotjaments i +3,9% en places) i un alberg. El preu mitjà de comercialització de l’habitació doble en establiment hoteler es manté força estable i puja lleugerament als càmpings (+1,7% als bungalows i +4,0% a les parcel·les), i baixen al turisme rural (-3,1% a les cases senceres i -4,4% en les habitacions dobles).
Pel que fa a mercat empresarial i ocupació, al 2024 hi ha a Osona 648 empreses i 5.221 persones ocupades al sector, xifres que suposen lleugeres variacions del -2,1% i +1,9% en comparació amb l’any anterior. L’atur registrat en el sector turístic es manté estable i se situa en 446 persones aturades.
Principals indicadors de l’Entorn de Barcelona
Al conjunt de l’Entorn de Barcelona (la província de Barcelona menys la comarca del Barcelonès) el turisme va gastar de mitjana un total de 616,8 euros per persona, un 11,9% més que l’any anterior, segons l’informe anual Activitat turística a l’Entorn de Barcelona publicat aquesta setmana pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona. Aquesta dada inclou tant el transport per arribar a la destinació com l’allotjament i la despesa en la destinació. En aquest sentit, la despesa per persona i nit durant l’estada va pujar un 14,0% fins arribar a 45,7 euros, dels quals la partida més alta (27,7 euros) es destina a menjar i beguda. Li segueixen, a distància, les partides destinades a compres (7,9 euros), transport intern (5,5 euros diaris), entreteniment, oci i cultura (4,3 euros) i altres (0,3 euros).
La recaptació de la taxa turística a l’Entorn de Barcelona es va incrementar un 9,5% al 2024 fins assolir els 10,75 milions d’euros, la xifra més alta des que s’aplica aquesta taxa. Aquesta xifra suposa un 17,3% del total recaptat a la província, mentre que el Barcelonès va suposar un 82,7%.
El nombre total de persones que visiten l’Entorn de Barcelona creix al 2024 un 0,2% i el nombre de pernoctacions un 6,9%, principalment degut a l’augment del turisme internacional: el nombre de viatgers estrangers va augmentar un 6,0% al 2024 mentre que el turisme domèstic va disminuir un 5,6%.
L’estada mitjana del turista s’ha allargat fins les 3,1 nits, un 6,6% més que l’any anterior. L’estada mitjana és més alta entre el turisme estranger en tots els tipus d’allotjaments: establiments hotelers (2 nits entre el turisme domèstic i 3,4 en l’estranger), càmpings (4 nits el domèstic i 5 l’estranger) i turisme rural (2,3 nits el domèstic i 3,5 l’estranger).
Els principals mercats estrangers són França i Regne Unit en nombre de viatgers (15,7% i 11,1% del mercat estranger respectivament) i Regne Unit i França en nombre de pernoctacions (15,8% i 14,2% respectivament).
El turisme d’origen català representa el 56,6% del mercat domèstic en nombre de visitants i el 53,8% en nombre de pernoctacions. Segueixen Madrid, Comunitat Valenciana i Andalusia amb percentatges del 15% al 5% aproximadament. El perfil tipus de les persones que visiten l’Entorn de Barcelona és el d’un home (64,8%) amb 44,3 anys de mitjana. La majoria viatja per oci (60,5%), al voltant d’un 30% en parella i un altre 30% amb família, amb un grup de viatge de 3,6 persones de mitjana.
El principal mitjà de transport per arribar a la destinació és el vehicle propi (40,5%) però guanya pes l’avió (39,2%) i l’autocaravana (7,5%). La contractació del transport i l’allotjament es fa principalment per compte propi (45,3%), el 50% són repetidors a la zona, i la valoració de la destinació es situa en 8,4 en una escala de 0 a 10.
Informes comarcals
El Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona elabora l'informe anual d’anàlisi de resultats de l’activitat turística durant el 2024, en el que s’inclouen indicadors d’oferta i demanda en l’allotjament, perfil i caracterització del turista, despesa realitzada, import recaptat de taxa turística, mercat laboral i empresarial, entre d’altres. A més, elabora informes amb l’anàlisi del turisme al 2024 per a cadascuna de les comarques de Barcelona, que es poden consultar al web de LabTurisme.