El turisme a Osona; una oportunitat que cal gestionar

L’afluència de turistes a la comarca és una oportunitat creixent i un potencial que cal gestionar, en base a la sostenibilitat, per tal d’obtenir-ne resultats positius a nivell econòmic, cultural, ambiental i social.

Pel que fa als allotjaments, durant la Setmana Santa es van obrir un total de 181 allotjaments dels 199 disponibles, el que suposa més d’un 90% d’obertures. A més, el resultat global d’ocupació sobre les places ofertades del 2 al 4 d’abril ha estat superior al 57%, destacant els hotels, amb un 67,15% d’ocupació, i els càmpings, amb un 62,93%.

Sobre la restauració, les sensacions són també positives, segons un sondeig realitzat per Osona Turisme, tot i que s’evidencien les diferències territorials en afluència de visitants.

En relació als recursos turístics de la comarca, es detecta la concentració de turistes en llocs molt concrets i definits, mentre que les massificacions o l’augment considerable de turistes no va ser detectable en altres zones de la comarca.

Des d’Osona Turisme, es fa la reflexió de treballar per tal de desestacionalitzar i deslocalitzar aquest turisme per tal d’evitar aquestes massificacions. Cal portar a terme iniciatives que espongin l’afluència de turistes, per tal de que no es centrin en dates assenyalades, com ponts i festius, amb ofertes d’altres caps de setmana.

Una de les altres accions a portar a terme és la de potenciar municipis i recursos menys visitats i amb un cert potencial turístic. De totes maneres, es percep un turista poc disposat a utilitzar serveis organitzats que suposin un cost extra a la seva visita, valorant poc el valor afegit del guiatge o del manteniment del medi ambient.

Aquesta valoració ratifica la clara aposta d’Osona Turisme, des de fa temps, per la sostenibilitat i el turisme responsable, donant suport tant a empreses turístiques com a municipis amb assessoraments per problemàtiques o necessitats concretes, el compromís per la sostenibilitat Biosphere, el Calendari de rutes guiades, la campanya Cuidem Osona o la participació en la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), així com el suport a iniciatives supramunicipals, com el desplegament d’informadors ambientals al Collsacabra durant la Setmana Santa.