L'ÈRICA arriba a Vic, última parada de la Gira Catalana del Bus Autònom

El bus circula en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el recorregut i detectar els obstacles

Josep-Ramon Soldevila, Joan Prat, Fabiana Palmero, Isidre Gavín, Benjamí Dòniga, Carles Banús, Ramon Sagalés, Josep Castany i Miquel Griera

L’ÈRICA arriba aquesta setmana a Vic, última parada de la Gira Catalana del Bus Autònom, on fins diumenge, 28 d’octubre, estarà circulant per la Rambla del Passeig. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, el regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament de Vic, Josep-Ramon Soldevila, el director general de l’AMTU, Joan Prat, el vicepresident de la FECAV i CEO de Sagalés, Ramon Sagalés, i el cap de Relacions Externes de Bon Preu-Esclat, Josep Castany, han fet avui el viatge inaugural de la posada en circulació del bus autònom. La gira està organitzada per l’Associació de municipis per la mobilitat i el transport urbà (AMTU) i la Generalitat, en col·laboració amb l’Ajuntament de Vic i Sagalés, i patrocinada per Bon Preu-Esclat i el RACC, a més de la resta d’ajuntaments i operadors de transport participants a la gira.

 

Del 24 al 28 d’octubre, tothom qui vulgui podrà pujar gratuïtament a l’ÈRICA i comprovar com funciona un bus autònom, en el següent horari: de dimecres a divendres, de 10.30h a 13.30h i de 15h a 20h, i dissabte i diumenge de 10h a 15h.

 

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, ha destacat que la gira de l’ÈRICA ha estat possible gràcies a la suma d’esforços de tots els agents implicats. “La mobilitat de les persones és una prioritat absoluta per la Generalitat de Catalunya, ja que connecta la ciutadania amb els serveis públics, el comerç, l’oci i la vida social. A més, la mobilitat sostenible també està vinculada a la qualitat de vida i al model de societat que volem”, ha subratllat Gavín.

El regidor de Medi Ambient, Josep-Ramon Soldevila, ha posat l’accent en la importància de prioritzar modes de transport amables amb el medi ambient i s’ha mostrat satisfet que la ciutat de Vic formi part del projecte. Soldevila ha remarcat que “L’ÈRICA va en consonància amb l’aposta que fem com a ciutat de Vic per les noves tecnologies i la mobilitat sostenible, segura i innovadora”. En aquest sentit, Soldevila ha repassat alguns dels plans engegats per l’Ajuntament de Vic en matèria mediambiental, com ara el Pla d’Acció Ambiental, el Pla d’Acció per l’Energia Sostenible, el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible o el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire;  així com la incorporació de les noves tecnologies en la mobilitat , com en les noves zones DUMA.
El director general de l’AMTU, Joan Prat, ha detallat que “l’ÈRICA no està pensada per substituir cap línia regular de transport urbà, sinó més aviat per complementar-lo”. “Ens trobem davant d’una revolució en la mobilitat”, ha reblat Prat.

Per la seva banda, el vicepresident de la FECAV i CEO de Sagalés, Ramon Sagalés, ha ressaltat que per la seva empresa era important “ser presents al territori i acompanyar les administracions i la ciutadania en l’aplicació de les noves tecnologies en el transport”.

 
 Un vehicle Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable (ÈRICA)

El bus s’ha batejat com a ÈRICA perquè el seu nom correspon a les inicials dels seus principals trets característics: un vehicle Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, accessible per a persones amb mobilitat reduïda i incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa. 

 

Prèviament a la posada en circulació del bus, l’ÈRICA ha estat dos dies enregistrant el trajecte que ha de fer. El vehicle circula en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers, que li permeten seguir el recorregut i detectar tots els obstacles. Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi ha operadors tècnics que en tot moment acompanyen i assessoren els ciutadans que vulguin provar el sistema i poden resoldre qualsevol incidència.

 

Des de l’AMTU es considera que aquest tipus de vehicles revolucionaran la manera com ens movem, ja que ben aviat formaran part de les xarxes de transport públic i molt especialment del què s’anomena “desplaçaments d’últim quilòmetre”, és a dir, que des de punts intermodals faran de llançadores per apropar-nos a la destinació final.

 

Així mateix, els busos autònoms també permetran planificar els serveis de transport de forma automatitzada, i oferir un servei de transport flexible, més adaptat a les necessitats dels ciutadans, i en què aquests ja no hagin d’estar sotmesos a horaris ni parades fixes.

L’èxit de la Gira Èrica

La Gira Catalana del Bus Autònom va començar el passat 7 de setembre, i des d’aquesta data l’Èrica ha circulat per Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, la Universitat de Girona, El Vendrell, Reus, Martorell, i ara, per últim, a Vic.  Fins ara, hi ha hagut 13.000 persones que han pujat al bus, i esperem que amb la darrera parada, a Vic, assolim els 15.000 viatgers”, ha indicat el director general de l’AMTU, Joan Prat.

L’objectiu de la Gira Èrica és doble. D’una banda, que la ciutadania pugui conèixer de primera mà com funciona un vehicle d’aquestes característiques i comenci a familiaritzar-se amb aquesta nova tecnologia. D’altra banda, aquesta iniciativa també permet que els ajuntaments puguin comprovar-ne la seva viabilitat i si estan preparats per adaptar-se al seu funcionament.

Durant la gira també es realitza una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. També s’ofereix la possibilitat a les escoles perquè els estudiants hi puguin viatjar en grup.

La presència del bus autònom a Vic va acompanyada d’una carpa on es dona informació, no només de com funcionen els busos autònoms, sinó també dels canvis econòmics, culturals, de planificació urbanística o paisatgístics que comportarà l’arribada del transport públic amb vehicles autònoms als municipis de Catalunya. 

Beneficis del bus autònom

D’entre els beneficis que comporta el bus autònom, en destaquen tres: la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat.

•             Seguretat: La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.

•             Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats.

•             Flexibilitat i accés al transport públic: En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.

Podeu trobar més informació a www.erica.cat